loading...

Elektronická evidence tržeb klepe na dveře. Koho se přesně bude týkat?

V roce 2016 u nás bude nejspíš zavedena elektronická evidence tržeb. Pro podnikatele to bude znamenat povinnost zaznamenávat přes internet všechny své tržby – a to už v okamžiku zaplacení. Kromě hotovostních toků bude nutné správce daně informovat i o převodech takových prostředků, které lze ve své podstatě považovat za peníze (slevové kupony, vouchery, žetony apod.). Dobrou zprávou může být, že zákon o elektronické evidenci nedopadne na všechny podnikatele. Přinejmenším prozatím.

První půjdou na řadu hoteliéři a provozovatelé pohostinství. Pak obchodníci

Sněmovna počítá s postupným zavedením elektronické evidence tržeb. Určitě se jí nevyhnou hoteliéři a provozovatelé restauračních zařízení. Ti budou muset registrační pokladny spustit nejdříve. Kdy to přesně bude, ale zatím není jasné. V současnosti se jako první reálný termín jeví podzim 2016.

V druhé linii pak budou provozovatelé velkoobchodů a maloobchodů. K začleňování dalších podnikatelů přijímajících platby v hotovosti bude docházet postupně po zvážení a vyhodnocení situace. I ministr financí Andrej Babiš přiznává, že jsou všechny termíny prozatím předběžné.

Elektronická evidence tržeb dopadne také na e-shopy

Evidenci budou muset vést i provozovatelé internetových obchodů. EET vlastně lze chápat jako snahu srovnat podmínky a odstranit relativní konkurenční výhody mezi provozovateli kamenných obchodů a e-shopů. V praxi to bude znamenat, že ke každému obchodu realizovanému prostřednictvím e-shopu bude muset být vystaven doklad, kde bude uveden:

  • objem tržby,
  • bezpečnostní kód zákazníka,
  • speciální identifikační kód vytvořený správcem daně,
  • údaj o pořadí účtenky,
  • údaje o provozovně,
  • v jakém režimu byla tržba evidována.

Provozovatelé e-shopů se do  systému EET zapojí ve druhé vlně. Ani v tomto případě není termín jasný. Ve hře je jaro 2017.

Některé tržby nebude třeba evidovat

Zákon v paragrafu 12 konkrétně stanovuje určité skupiny tržeb, kterých se EET týkat nebude. Jedná se o:

  • tržby státu, územních samosprávných celků, příspěvkových organizací, České národní banky, držitelů poštovních licencí, bank, penzijních fondů a další vyjmenované;
  • tržby uskutečněné během 10 dnů po přidělení certifikátu;
  • tržby ze vztahu souvisejícího s pracovně-právním vztahem;
  • tržby ze stravování a ubytování žáků a studentů (školní jídelny, menzy aj.);
  • tržby z jízdného placeného v dopravních prostředcích, na palubě letadel;
  • tržby z automatů či provozování toalet.

Nejste plátci DPH a fakturujete? Pak se vás EET netýká. Prozatím

Hlavu si s EET zatím nemusí lámat ani řemeslníci a drobní živnostníci, kteří nejsou plátci DPH a svým zákazníkům služby fakturují. Vláda by ale postupně chtěla zavést povinnost evidovat tržby u všech podnikatelských subjektů.

Za správní poplatek vám řeknou, jestli se na vás EET vztahuje

Pokud si nejste jistí, zda se na vás povinnost vést EET vztahuje, máte možnost kontaktovat správce daně. Ten vám za správní poplatek 1000 Kč vydá závazné stanovisko.

Jako odborníci na elektronickou evidenci tržeb vám také rádi odpovíme na otázky související s EET, které vám stále vrtají hlavou. Kontaktujte nás. Spoustu dalších informací ohledně elektronické evidence a registračních pokladen pak najdete také na stránkách SEPSYSTEM.cz.